Biography

Paolo Repetto was born in 1965. He got a degree cum laude in Modern Literature and Arts at the University of Genoa. He pursued musical studies at the Conservatorio “G.Verdi” in Turin, and took his diploma in piano. As a critic and a historian, he has always been passionate and looked for the relationships and the analogies between art and music.

For many years he taught History of Art and Music in Turin and Asti. He published several essays, and the following books: Il silenzio dei suoni, Scritti sulla musica (Università di Genova, 1993), Il sogno di Pan, Saggio su Debussy (il melangolo, 2000); L’orizzonte dell’eternità-La musica romantica (il melangolo, 2003); La visione dei suoni, Arte-Musica (il melangolo, 2008).

From many years he collaborates with the Repetto gallery in London and the De Primi Fine Art of Lugano, deepening the vast reality of the contemporary art market. He has collaborated with Rete 2, the cultural TV channel of Radio Svizzera Italiana, and with La Stampa in Turin, reviewing books for its supplement, Specchio. He published several articles on the magazine FMR; he is a music critic for the monthly magazine “Amadeus”, and an art critic for the Corriere del Ticino; he is also a visiting professor at the Hebrew University of Jerusalem. He has taught Show Business Market analysis at the Università Cattolica del Sacro Cuore in Milan. Since 2012, he is professor of Compared Music – Art and Music, at the University School of the Conservatorio della Svizzera Italiana, Lugano. He is a curator of art exhibitions and concerts. English and French fluently spoken.

Fausto Melotti exhibition at the castle of Miradolo

Detailed list of publications:

  • 1) Il Silenzio dei suoni-Scritti sulla musica, Università di Genova, 1992, pp.177, with music attachments.
  • 2) Petrassi o il rigore dell’immaginazione, Genova, Accademia ligure di Scienze e Lettere, 1995, pp.16, with music attachments.
  • 3) I cavalieri dello spirito-Schoenberg e Kandinskij, Genova, Accademia ligure di Scienze e Lettere, 1996, pp.15, with music attachments.
  • 4) L’acrobata invisibile-Melotti e la musica, Università di Sassari-Archivio storico e giuridico, 1996, pp.6.
  • 5) Schubert: l’ombra e la grazia, Roma, Studium, 1997, pp.12, with music attachments.
  • 6) Il Parsifal, Genova, Accademia ligure di Scienze e Lettere, 1997, pp.16, with music attachments.
  • 7) Ritratto di Brahms, Quaderni del Tempietto, Genova, 1998, n.11, pp.11.
  • 8) La figura del Minnaesanger e del Meistersinger nel teatro di Wagner, Atti del Convegno “Troubadours, Troubaires nel Piemonte Paleologo”, Regione Piemonte, Università di Costanza, pp.19.
  • 9) Il corpo dell’invisibile-Le origini mitiche della musica, Roma, Studium, 1998, pp.7.
  • 10) La metafisica del viaggio - i Trovatori tra la Provenza e l’Italia, Atti del Convegno internazionale di Studi “Stranieri in Piemonte e piemontesi all’estero nel Medioevo”, Provincia di Asti, 1997, pp.9.
  • 11) Il linguaggio musicale di Claude Debussy, Genova, Accademia ligure di Scienze e Lettere, 1998, pp.38, with music attachments.
  • 12) Ettore Desideri musicista astigiano, Atti della prima giornata di studi sul territorio, “La bassa valle Bembo: indagini sulla cultura e sulla storia”, Nizza Monferrato, regione Piemonte, 1998, pp.17, with music attachments.
  • 13) I Trovatori alla Corte di Bonifacio I, atti del II Convegno storico internazionale “Storia e cultura in Monferrato nel Medioevo e nell’età Moderna”, 1999, pp.10.
  • 14) Giacinto Scelsi: la metafisica della musica, in Trasparenze, ed. San Marco dei Giustiniani, Genova, 1999, pp.14, with music attachments.
  • 15) Un tesoro organario a Gavi Ligure, (in coll. con Arturo Sacchetti), Atti del Convegno su La storia Medievale e Moderna nel Monferrato, Gavi Ligure, 2000, pp.6.
  • 16) La felicità di Mendelssohn, Università Cattolica del Sacro Cuore, Milano, Quaderni del Ludovicianum, 2000, pp.16.
  • 17) Il sogno di Pan-Saggio su Debussy, ed. il melangolo, 2000, pp.170, with music attachments.
  • 18) Scelsi e l’Oriente, Università di Torino, Deputazione di Storia Patria, 2000, pp.12, with music attachments.
  • 19) L’orizzonte dell’eternità-La generazione romantica, ed. il melangolo, Genova, 2003, pp. 235.
  • 20) Come il sole e la luna, Brahms e Mendelssohn, in Classic Voice, Milano, August 2003.
  • 21) La “Sagra” dei fischi, Stravinskij incompreso, in Classic Voice, Milano, March 2004.
  • 22) Melotti e la musica, in Amadeus, Milano, January 2004.
  • 23) Carlo Gesualdo, Principe di Venosa, in Classic Voice, Milano, May 2004.
  • 24) Polifonie colorate-Paul Klee e la musica, in Amadeus, Milano, June 2004.
  • 25) Suoni di cristallo-Varèse e il cubismo, in Amadeus, Milano, October 2004.
  • 26) Una vibrante immobilità-Ligeti e Rothko, in Amadeus, Milano, March 2004.
  • 27) L’occhio dello spirito-Friedrich e Weber, in Amadeus, Milano, December 2004.
  • 28) Utopie und Erinnerung, Der Komponist Francesco Hoch, in Dissonanz, Zurich, February, 2004.
  • 29) L’acrobata invisibile, saggio presentazione per la mostra, Melotti - Opere su carta, città di Carrara, cat. Mazzotta, Milano, April, 2004.
  • 30) La luce dei suoni-De Stael e la musica, in Amadeus, Milano, May 2005.
  • 31) Giacinto Scelsi e l’Oriente, in Amadeus, Milano, November 2005
  • 32) I colori della prospettiva-Pietro Reina scenografo e pittore, pp. 19, Galleria Ceribelli, Lubrina Editore, May 2005.
  • 33) La visione dei suoni, Arte-Musica, il melangolo 2008, pp.222 (II edizione 2013)
  • 34) Il canto della terra, Land art horizons, Galleria Repetto, Acqui Terme, 2009.
  • 35) La vertigine dell’orizzonte, in Robert Smithson, Spiral jetty, photos by Gianfranco Gorgoni, Photology, Milano, 2010.
  • 36) Fausto Melotti, L’angelo necessario, Galleria Repetto, 2010.
  • 37) Il teologo dell’aria, in Fausto Melotti, graphikòs, Gabinetto disegni e stampe del Museo degli Uffizi, Firenze, 2010.
  • 38) I colori dello Zen, in Alex Katz, small paintings, De Primi Fine Art, Lugano, 2010.
  • 39) Le forme del vento, in Richard Long-Hamish Fulton, walking art, De Primi Fine Art, Lugano, 2011.
  • 40) La luce dei suoni, in Paul Klee-Fausto Melotti, Eine blume tritt auf, Beck & Eggeling gallery, Dusseldorf, 2012.
  • 41) Come un vestito di Dior, in Warhol, De Primi Fine Art, Lugano, 2012.
  • 42) Il canto delle nuvole, in Ansel Adams, De Primi Fine Art, Lugano, 2012.
  • 43) I colori degli astri, in Hans Hartung, opere scelte 1947-1988, Farsetti Arte Firenze, Galleria Repetto Acqui Terme, Galleria Tega Milano, 2012.
  • 44) Klee-Melotti, Museo d’Arte, Città di Lugano, curatela della parte musicale della mostra con il saggio in catalogo La visione dei suoni, Lugano, marzo-giugno 2013.
  • 45) Agostino Bonalumi, testo per la mostra alla De Primi Fine Art di Lugano, novembre-dicembre 2014
  • 46) Alighero Boetti, La magia delle parole, testo per la mostra alla De Primi Fine Art di Lugano, maggio-luglio 2014
  • 47) Sadamasa Motonaga, La gioia delle metamorfosi, testo per la mostra alla De Primi Fine Art di Lugano, marzo-maggio 2015
  • 48) curatela della mostra "Metamorphosis: The alchemist of matter. A point of view on Arte Povera." Repetto gallery, London, ottobre-novembre 2016
  • 49) curatela con Daria Jorioz della mostra "Cattedrali di ghiaccio, Vittorio Sella, fotografie." Centro Saint Bènin, Aosta, marzo-settembre 2017
  • 50) curatela con Francesco Poli della mostra "Fausto Melotti. Quando la scultura diventa musica." Castello di Miradolo, Torino, novembre-febbraio 2018
  • 51) presidente del comitato scientifico della mostra "Kandinskij-Cage, musica e spirituale nell'arte." Palazzo Magnani, Reggio Emilia, novembre-marzo 2018

Other cultural activities:

  • 1) Several conferences held for the History of Music course at the University of Genoa.
  • 2) Some seminars of History of Music held at the University and at the Hebrew University, both in Jerusalem.
  • 3) Organization and management of the International Festival of Contemporary Music in Acqui Terme, which has reached its eighth edition: Scelsi (1998); Messiaen (1999); Bach nello specchio del ‘900 (2000); Cage (2001); Maderna (2002); Alle culture europee I parte (2003); Al Minimalismo (2004); Aldo Clementi (2005).
  • 4) A series of 13 episodes of classical music by the title of “I suoni dell’estate” broadcasted on Rai Radio Tre, Roma, 2001.
  • 5) A long series, still going, of registrations and programs of classical music – “Campi sonori”, “Canzoni sopra il rigo” – and several live broadcasts as speaker for Rete 2 at Radio Svizzera Italiana.
  • 6) Professor of Show business market for the Economy and Cultural Heritage management Department at the Università Cattolica del Sacro Cuore in Milan.
  • 7) Professor, since 2012, of Compared Music – Art and music, at the University School of the Conservatorio della Svizzera italiana, Lugano.